Pestvogel-Bohemian Waxwing

Pestvogel-Bohemian Waxwing
De Bohemian Waxwing oftewel de Pestvogel

vrijdag 12 februari 2021

Winterwonderland

Nederland was afgelopen week in de greep van Koning Winter. Dat is natuurlijk niet gek als je bedenkt dat we er jaren op hebben moeten wachten. Een echte winter met barre kou, een dik pak sneeuw en natuurijs. Waar de een dan gelijk zijn schaatsen onderbind gaat de ander met een camera op pad om dit wintertje voor eeuwig vast te leggen. Tot de laatste categorie behoor ik, dik ingepakt en met een thermos thee is de missie vandaag om een IJsvogel te kunnen fotograferen. En dat is gelukt 😃. Vanuit de mobiele schuilhut, lees de auto, kon ik bij een open sloot twee IJsvogels bewonderen. Het waren twee vrouwtjes die er lustig op los doken. Het ene visje was nog maar net naar binnen of de volgende werd alweer gevangen. 

IJsvogel vrouw - Common Kingfisher female

Bij vrouwtjes is de snavel rood gekleurd. Zie ook het ijsklompje aan de pootjes, zo koud was het.

Visje gevangen...

....Hopa, even gooien en zo naar binnen 


De sneeuw gaf me bij de tweede IJsvogel de kans om met een erg mooie achtergrond te kunnen fotograferen. Dit soort kansen krijg je niet vaak, dus erg blij mee. 




Al wachtend op de IJsvogels viel mijn oog op de vele Merels, Zanglijsters en Roodborstjes die op het ontdooide talud hun kostje bij elkaar scharrelden. Toen ik opeens nog iets bijzonders zag, een Houtsnip prikte in het zachte gras en haalde de een na de andere larve naar boven. Schitterend om te zien en omdat ik in de auto aan de andere kant van de sloot zat stoorde deze schuwe bosvogel zich totaal niet aan mij. 

Houtsnip - Eurasian Woodcock



Vogels zoals de Houtsnip zijn nu veel meer zichtbaar. Door de sneeuw en het ijs moeten ze nu wel uit de dekking komen, om naar voedsel te zoeken. De Waterral en de Watersnip zijn ook zulke soorten die je normaliter niet gemakkelijk te zien krijgt maar met dit soort omstandigheden wel.

Waterral - Water Rail



Met zijn lange poten kan hij zich goed door het riet bewegen

Watersnip - Common Snipe

Vanuit de auto en met gepaste afstand worden de vogels niet verstoord in hun foerageergedrag. Dat is van levensbelang voor de vogels en ik vindt het ook erg leuk om natuurlijk gedrag te observeren. 

Nog wat mooie vogels die voorbij kwamen.

Koperwiek - Redwing

Winterkoning - Winter Wren

Zanglijster - Song Thrush



Geen opmerkingen:

Een reactie posten