Pestvogel-Bohemian Waxwing

Pestvogel-Bohemian Waxwing
De Bohemian Waxwing oftewel de Pestvogel

zaterdag 29 augustus 2020

Een machtige rover, de Visarend

De najaarstrek komt langzaam op gang, zwaluwen trekken met grote groepen richting het zuiden en ook worden er al Grauwe kiekendieven gemeld die op weg gaan naar Afrika. Ook een vroege trekker is de Visarend, deze grote sterke roofvogel moet ook helemaal naar Afrika vliegen om daar de winter door te brengen. Daar kan je dan maar beter zo vroeg mogelijk mee starten, helemaal als je het op je gemak doet. Ze vliegen een stuk en als ze dan een plek hebben waar ze lekker kunnen opvetten blijven ze daar een aantal dagen hangen om vervolgens weer een stuk zuidelijker te gaan. Zo zijn er in de Zuid Hollandse delta altijd wel wat exemplaren te vinden rond deze tijd. Meestal zit er wel een bij de Westplaat en soms wel meerdere, maar die kun je alleen met telescoop bekijken laat staan foto’s maken. Nou dat kwam deze week helemaal goed! Michael en Yannick, jonge gedreven vogelaars van Voorne Putten, zagen een Visarend bij het Mallebos in Spijkenisse. Deze vogel hebben ze de hele week kunnen observeren en gelukkig voor ons bleef hij ook in het weekend nog ter plaatse. Op zaterdag konden we hem mooi vliegend fotograferen terwijl hij biddend boven ons hoofd hing.

Visarend - Pandion haliaetus - Osprey



Zondag was het weer veel slechter en konden we hem rustend in de boom observeren. De regen kwam af en toe met bakken uit de hemel maar onder de paraplu lukte het ons om een beetje droog te blijven. Het had wel wat zo in de regen zitten turen naar een Visarend op 50 meter afstand. Echt een buitenkans om zo deze machtige rover te kunnen bewonderen die overigens niks van ons aan trok, misschien dacht ie wat doen die softies onder die paraplu 😊.

Rustend in de regen


Imposante houding


Wat zit je nou te kijken joh 😏

Even uitrekken na de regenbui, kijk naar de indrukwekkende nagel waar een prooi mee gepakt word


Nog wat foto's van de zaterdag, toen werkte de Visarend en het weer zo lekker mee!




zo zijn de krachtige poten en grote klauwen goed te zien


3 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor het bezoek aan mijn blog. Wat mooi die visarend. Ik heb hem hier eens in de verte gezien, een trekvogel denk ik. Mijn passie is ook voornamelijk vogels maar ik vind het ook mooi om de omgeving te laten zien waarin ze leven. Ik volg je blog en zet hem bij mij in de lijst. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Annemieke,

    Ik heb je blog over de visarend met belangstelling bekeken en het ziet er prima uit vind ik. Fantastisch dat je de visarend vliegend kon fotograferen, vooral de foto's 3, 10 en 11 zijn prachtige platen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen